5-HTP naturalny antydepresant nie tylko na dobry sen

Bezsenność jest częstym towarzyszem depresji, ale to nie jedyna korelacja pomiędzy stanem naszej psyche a bezsennością. 5-HTP, o którym stało się dość głośno ostatnio, jest naturalnym antydepresantem, który radzi sobie z większością problemów wywołanych niedoborami (lub dysfunkcjami) serotoniny, w tym z bezsennością wywołaną depresją. Tym niemniej jego wpływ na jakość i ilość naszego snu jest znacznie większy – 5-HTP generalnie wyrównuje nastrój, wydłuża fazę REM i skraca czas niezbędnego snu (sic! – niejako usprawnia wypoczynek) ułatwiając też zasypianie.
Suplementację 5-HTP poleca się osobom cierpiącym na bezsenność, depresję, migreny, a nawet osobom odchudzającym się, u których głównym problemem jest niemożność zapanowania nad apetytem. Przyjrzyjmy się bliżej tej „cudownej” substancji weryfikując jej „cudowność” i wyjaśniając na czym polega jej lecznicze działanie.

Czym jest 5-HTP?

Jest aminokwasem, który organizm tworzy z innego aminokwasu – tryptofanu. Po przemianie dochodzi do kolejnej zmiany w wyniku której powstaje serotonina. W przeciwieństwie do farmaceutycznych antydepresantów które oddziałują na tzw. jądro szwu (stymulujące wydzielanie się serotoniny do organizmu) i komórki będące odbiorcami sygnałów / informacji przenoszonych przez serotoninę 5-HTP sprawia jedynie, że poziom tego neuroprzekaźnika wzrasta. Między innymi to jest powodem, dla którego suplementacji 5-HTP nie należy łączyć z farmaceutycznymi depresantami.

Dlaczego serotonina jest tak ważna?

Choćby dlatego, że jej niedobory wywołują depresję, ale o tym zapewne wiedzą wszyscy , nie wszyscy wiedzą jednak, że zbyt niski poziom serotoniny przyczynia się też do wywołania i nasilenia stanów lękowych a nawet agresji. Oprócz tego serotonina spełnia bardzo ważną rolę w regulowaniu rytmu naszego snu, wpływa na apetyt, jest odpowiedzialna między innymi za pamięć, zdolność koncentracji i uczenia się. Ten uniwersalny neuroprzekaźnik wpływa na nasze odczuwanie stresu (i umiejętność zapanowania nad nim) i bólu. Jest doskonałym pogromcą zespołów napięć przedmenstruacyjnych, łagodzi też dolegliwości miesiączkowe. Ujmując jej działanie bardzo ogólnie można śmiało stwierdzić, że serotonina odpowiada za nasze dobre samopoczucie zarówno fizyczne jak i psychiczne.

Czy 5-HTP rzeczywiście pomaga na sen?

Aminokwasu na pewno nie należy traktować tak, jak pierwszą z brzegu pigułkę nasenną dostępną na receptę. Jest to suplement diety, którego czas oddziaływania i moment zadziałania zależy od wielu czynników. Przede wszystkim od reakcji, jakie muszą zajść w organizmie po zażyciu kapsułki z 5-HTP – ich czas może być różny, poza tym to czy i jak 5-HTP zadziała na sen zależy od ilości przyjętego preparatu. Zaleca się by w przypadku walki z bezsennością nie stosować więcej niż 100 do 300 mg dziennie. Zalecałabym stosowanie minimalnej dawki, bo aminokwas tak czy inaczej zadziała, jeśli problemy ze snem są rzeczywiście skutkiem niedoboru serotoniny. Zbyt duże dawki mogą zadziałać wręcz pobudzająco, choć aminokwasu nie należy mylić z typowymi ‚pobudzaczami’ takimi jak na przykład kofeina itp. Pamiętajmy, że założeniem suplementacji jest osiągnięcie długofalowych efektów, poza tym tak naprawdę sięgając po 5-HTP w ramach walki z bezsennością wcale nie mamy gwarancji, że suplement zadziała, bo tak jak wspomniałam bezsenność nie zawsze skorelowana jest z poziomem serotoniny czy innych neuroprzekaźników funkcjonujących w naszym organizmie.

5- HTP na inne problemy

5-HTP było badane głównie pod kątem działania antydepresyjnego. Naukowcy z uniwersytetu w Bazylei już w latach dziewięćdziesiątych wykazali, że aminokwas charakteryzuje się bardzo wysoką skutecznością w leczeniu depresji i stanów lękowych. Przede wszystkim stabilizuje nastrój i osłabia najbardziej uciążliwe objawy łagodząc reakcje pacjentów chorych na te dolegliwości. Mimo wszystko środek nie należy do najpopularniejszych, ale należy przypuszczać iż dzieje się tak dlatego, że aminokwas ten jest czymś zupełnie naturalnym, jego składu opatentować się nie da (wszystkie farmaceutyczne antydepresanty są opatentowane), a w związku z tym trudno o czerpanie jakichkolwiek korzyści z leczenia aminokwasem.

Sądzi się, że 5-HTP jest też środkiem przydatnym w leczeniu migreny, która jako choroba o podłożu neurologicznym (jej przyczyn też do końca nie poznano) może być skutkiem zaburzeń w funkcjonowaniu serotoniny w naczyniach krwionośnych. Stąd i reakcje bólowe. Tego typu zaburzenia można usunąć stosując suplementację aminokwasem.

Jeśli chodzi o wpływ 5-HTP na sen w trakcie prowadzonych badań stwierdzono, że suplementacja aminokwasem ułatwia zasypianie (skraca jego czas), z drugiej strony ułatwia też wybudzanie. Przez co organizm osoby przyjmującej 5-HTP szybciej przechodzi ze stanu wypoczynku w stan pełnej aktywności. 5-HTP, a właściwie serotonina, współdziała na tym polu z melatoniną – hormonem snu.

Uważa się też (osoby przyjmujące 5-HTP to potwierdzają), że aminokwas ułatwia walkę z nadwagą i otyłością poprzez znaczną redukcję apetytu. W ten sposób łatwiej wytrwać na redukcyjnej diecie, a co za tym idzie pozbyć się zbędnych kilogramów.

Co do stosowania 5-HTP obowiązują też pewne zastrzeżenia i przeciwwskazania. Na pewno nie powinny sięgać poń osoby leczące się antydepresantami, matki karmiące i kobiety w ciąży. Generalnie suplement ten należy przyjmować rozważnie (a to głównie z uwagi na dość jeszcze młody wiek preparatu), wnikliwie obserwując organizm i stosując się do zaleceń producenta suplementu, który wybierzemy.

Zamienniki dla 5-htp

Najlepszym zamiennikiem jest tryptofan, który organizm przekształca najpierw na 5-htp, potem na serotoninę.

Stymulatorem produkcji serotoniny jest też ⇒HCA (kwas hydroksycytrynowy) zawarty w garcynii kambodżańskiej.

Reasumując do wyboru masz:

6 thoughts on “5-HTP naturalny antydepresant nie tylko na dobry sen

  • 18 czerwca 2015 at 19:05
    Permalink

    mnie po 5-htp zawsze boli głowa, kiedyś leczyłam nim depresję i chodziłam jakaś przymulona, teraz jak mam problemy z nastrojami kupuję raczej tryptofan, jest jakby lepiej strawny, no i organizm pewnie sam reguluje jego przetwarzanie i decyduje ile zmienić na 5-htp i serotoninę, a ile zagospodarować jakoś inaczej albo wydalić

    Reply
  • 6 kwietnia 2013 at 16:29
    Permalink

    Czy ten lek jest na recepte?

    Reply
  • 21 grudnia 2012 at 13:03
    Permalink

    Mnie 5-HTP pomógł nie tylko na sen. Miałam nieuzasadnione lęki i jakoś mi minęły po ok. 2 miesiącach brania tych tabletek. Nie są drogie, a działają bardzo dobrze. Przynajmniej w moim przypadku.

    Reply

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *


− 5 = cztery