Bezsenność w ciąży: co zrobić by spać?

W pierwszym trymestrze ciąży niewiele kobiet miewa problemy z zaśnięciem. Co więcej charakterystycznym objawem towarzyszącym temu okresowi jest zjawisko wręcz odwrotne – nadmierna senność i dość często pojawiająca się ochota na drzemkę w ciągu dnia. Drugi trymestr przebiega dość łagodnie – bez bezsenności i nadmiernej senności, problemy z zaśnięciem u większości kobiet pojawiają się natomiast w trzecim trymestrze – wtedy gdy brzuch jest już dość ciężki i ogromny, a na dodatek pojawiają się różnego rodzaju lęki – w tym lęk o dziecko i lęk przed porodem.
Ciąża jest na tyle specyficznym okresem, że leczenie większości pojawiających się w jej trakcie chorób i dolegliwości może opierać się albo wyłącznie na metodach naturalnych i neutralnych tj. takich, które nie zaszkodzą dziecku albo (jeśli zachodzi taka konieczność) na stosowaniu słabych medykamentów pod ścisłą kontrolą i jedynie z zalecenia lekarza.

Bezsenność w czasie ciąży jest o tyle szkodliwa, że działa silnie stresogennie, a stres nie sprzyja ani kobiecie ani tym bardziej noszonemu w brzuchu dziecku. Czy z bezsennością tą można walczyć skutecznie bez szkodliwych dla dziecka medykamentów?

Bezsenność lub nadmierna senność w pierwszym trymestrze

Jak już wspomniałam bezsenność w pierwszym trymestrze pojawia się raczej rzadko, jeśli już mamy jakieś nietypowe objawy to należy do nich raczej nadmierna senność. Z nią nie należy walczyć, wprost przeciwnie, zawsze wtedy gdy mamy ochotę na drzemkę należy się zdrzemnąć (może z wyjątkiem godzin tuż przed udaniem się na nocny spoczynek by nie pojawiły się problemy z zaśnięciem). Sprzyja to regeneracji organizmu, który w tym właśnie okresie podlega ogromnym przeobrażeniom hormonalnym. Zarówno w pierwszym trymestrze ciąży jak i w trymestrach późniejszych naszym głównym problemem utrudniającym przesypianie nocy mogą być problemy z pęcherzem (powiększająca się macica naciska nań wywołując chęć oddania moczu) z tym objawem możemy sobie w pewnym stopniu poradzić ograniczając ilość wypijanych przed snem napojów i dokładnie opróżniając pęcherz – problem z dokładnym opróżnieniem pojawia się wraz z rozwojem brzucha – pod koniec drugiego i w trzecim trymestrze ciąży.
Bezsenność w pierwszym trymestrze ciąży najczęściej jest skutkiem obaw przyszłej mamy o jej przebieg bądź też skutkiem nadmiernej ekscytacji ciążą, choć jeśli stan taki utrzymuje się zbyt długo należy skonsultować się z lekarzem, być może konieczne będzie uzupełnienie niedoborów witamin.

Bezsenność w drugim trymestrze

Praktycznie się nie pojawia, a jeśli mamy problem z zaśnięciem może to wskazywać na jakieś poważniejsze problemy i w takiej sytuacji bezwzględnie należy skonsultować się z lekarzem, a jeśli bezsenność jest skutkiem problemów natury psychicznej (stany lękowe bądź zbyt duże napięcie emocjonalne) niebezpodstawna jest też psychoterapia. Powyższe uwagi odnoszą się zresztą do bezsenności w całym okresie ciąży również w pierwszym i trzecim trymestrze.

Bezsenność w ostatnim trymestrze ciąży

Najczęściej powodowana jest niemożnością wygodnego ułożenia się do snu i wygodnego przespania całej nocy. Winnym całej sytuacji jest ogromnych rozmiarów brzuch, który też sporo waży. W tym czasie nie można spać na brzuchu, spanie na plecach również wiąże się z ogromnym dyskomfortem, a jedyną w miarę neutralną pozycją jest zasypianie na boku. Odrębnym problemem mogą być też ruchy dziecka. Dzieci nie zawsze zasypiają nocą – razem z mamami – często wręcz przeciwnie – w ciągu dnia ruchy matki kołyszą je do snu, a leżenie tj. brak kojącego kołysania pobudza maleństwo, które chcąc czy nie chcąc wybudza mamę i nie daje jej ponownie zasnąć.
W trzecim trymestrze ciąży pojawiają się też emocje związane z czekającym kobietę porodem. Emocje te trudno opanować, toteż w tym czasie bardzo przydaje się umiejętność relaksacji.
Aby zminimalizować przeszkody ze strony dużego brzucha powinnyśmy spać na lewym boku z podkurczonymi nogami najlepiej układając brzuch na poduszce i kolejną w rejonie pleców lekko pod pośladkiem. Trzecią poduszkę warto włożyć między kolana. W tej pozycji zaśnięcie i przespanie nocy powinno być jak najmniej problematyczne.

Jak jeszcze sobie pomóc by spać w czasie ciąży?

Postarać się o zapewnienie sobie higienicznych warunków do spania czyli stosowanie się do wszystkich tych zaleceń, które obowiązują każdego: niezmiernie istotny jest mikroklimat panujący w sypialni, zapewnienie sobie optymalnej temperatury, tlenu (przewietrzenie pokoju) i wilgotności powietrza. Kolejna sprawa – zaciemnienie okien, bardzo często tak prosty zabieg również pomaga zwłaszcza gdy noc rozświetlają latarnie. Dla uspokojenia można wypić napar z melisy, rumianku lub lawendy, a jeśli chodzi o szklankę ciepłego mleka? No cóż zdania co do wpływu mleka na naz organizm są podzielone, na pewno w jakimś stopniu mleko podnosi ciepłotę ciała co sprzyja zasypianiu i na pewno nie jest wystarczająco bogate w tryptofan – jeśli chcemy zapewnić sobie odpowiednią ilość tego składnika lepiej zjeść na kolację odpowiednią ilość białka w postaci produktów pochodzenia zwierzęcego. Ostatni posiłek warto zjeść na godzinę, półtorej przed snem. Nie może to być posiłek ciężkostrawny, ale za to bogaty w białko i warzywa.
Jeśli i to nie pomaga być może należałoby uzupełnić poziom minerałów i witamin, pamiętajmy jednak, że suplementację (wszelaką) trzeba skonsultować z lekarzem.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *


− dwa = 5