Jak przeciwdziałać chrapaniu?

Chrapanie to problem, który dotyczy 45% ludzi. I nawet, jeśli pojawia się w szczątkowej formie, może być przyczyną wielu problemów włącznie z zakłócaniem snu innym domownikom czy zaburzeniom własnego odpoczynku. Ponadto niekiedy może prowadzić do poważnych konsekwencji zdrowotnych, łącznie z bezdechem sennym. Dlatego tak bardzo ważne jest wyeliminowanie tego problemu. Oto kilka możliwości.

 

Zwalcz przyczyny

Chrapanie ma różne stopnie nasilenia – od lekkich, okazyjnych, pojawiających się tylko w określonych okolicznościach, po ciągłe, włącznie z niebezpiecznymi dla życia momentami bezdechów. Taki stan wywoływany jest przez różne czynniki, a więc chcąc przeciwdziałać pojawianiu się problemu trzeba przede wszystkim wyeliminować przyczyny.

Pierwszym elementem jest pozycja, w której się śpi. Wiele osób preferuje leżenie na plecach, najbardziej sprzyjające powstawaniu dźwięków, dlatego w pierwszej kolejności warto pomyśleć o innym ułożeniu ciała. Z pewnością zmiana nie będzie natychmiastowa, bowiem po zaśnięciu ciało dąży do przyjęcia położenia, do jakiego zostało przyzwyczajone. Ale przy zachowaniu konsekwencji i pomocy bliskich można ten stan zmienić.

Ważnym aspektem bywa to, na jakim etapie zmęczenia kładziemy się spać. Im wyższy poziom wyczerpania, im późniejsza godzina i krótszy sen, tym większe prawdopodobieństwo chrapania.

Warto zadbać o to, aby zarówno pomieszczenie, jak i czas przeznaczony na nocny wypoczynek był właściwy. Duży wpływ na głośny sen ma zażywanie tabletek nasennych, papierosy i alkohol. Osoby z zaburzeniami powinny poszukać innych metod zanim sięgną po środki farmakologiczne. Jednym ze sposobów jest ustawienie w sypialni kominka z olejkiem lawendowym.

Negatywny wpływ na sen może mieć także obecność zwierząt w łóżku nawet, jeśli nie towarzyszą w nocy. Pozostawiona sierść negatywnie oddziałuje zwłaszcza na osoby ze skłonnościami do alergii. Z czynników zdrowotnych do najczęstszych przyczyn chrapania zalicza się katar, otyłość i niedostateczne nawodnienie organizmu.

Przed snem należy zadbać o udrożnienie nosa, kontrolować swoją wagę i spożywać w ciągu dnia około 2 litrów płynów. W celu uniknięcia chrapania ważny jest higieniczny tryb życia, wietrzona pościel, płaskie poduszki, minimalizowanie stresu i ograniczenie się do jedzenia maksymalnie 3 godziny przed snem.

Kiedy sięgnąć po preparaty na chrapanie?

Jeśli powyższe metody zawodzą, warto sprawdzić skuteczność dostępnych preparatów.

Ciekawym rozwiązaniem mogą okazać się specjalne plastry przeciwdziałające chrapaniu. Przeznaczone są przede wszystkim dla osób, u których „koncerty nocne” spowodowane są przede wszystkim skrzywioną przegrodą nosową, katarem siennym. Plastry powodują utrzymywanie przegrody nosowej w odpowiedniej pozycji, dzięki czemu problem chrapania zostaje wyeliminowany lub przynajmniej częściowo zredukowany.

Alternatywą może być zastosowanie kropli. Zwykle zawierają olejki eteryczne, dzięki którym możliwe jest lepsze ukrwienie i napięcie powierzchni tkanki. W efekcie powietrze może swobodnie przepływać, nie wywołując głośnych dźwięków.

Wygodne w użytkowaniu są preparaty dostępne w formie doustnego spray’u (do kupienia np. TUTAJ). Dzięki niemu dochodzi do napięcia miękkich tkanek gardła, walcząc z bezpośrednią przyczyną chrapania (jest bowiem efektem wibracji miękkich części w rejonie gardła).

Ostatecznym interwencyjnym rozwiązaniem może też być laryngologiczny zabieg koblacji.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *


dwadzieścia sześć − 24 =