L-teanina na kłopoty ze snem?

Zielona herbata od lat polecana jest przez lekarzy dietetyków, jako wyjątkowo cenna dla naszego organizmu. Bogactwo zawartych w niej pierwiastków, witamin i substancji poprawiających kondycję organizmu uzupełnia dodatkowo niezwykły związek L-teanina.

Jedna filiżanka zielonej herbaty zawiera około 20 mg tej substancji, a efektywność osiąga się przyjmując dziennie dawkę 50 mg. Działanie zauważalne jest po około 1,5 godzinie, dlatego aby osiągnąć efekt należy wypić trzy filiżanki zielonej herbaty w krótkich odstępach czasu.

 

Jak działa L-teanina i jakie pozytywne efekty przynosi organizmowi?

Przede wszystkim sprowadzają się one do obszaru mózgu i układu nerwowego. Związek ten jest białkowym aminokwasem mającym wyjątkową zdolność do łatwego przenikania z krwi w obszary mózgu, wchodzącym w chemiczną reakcję z neuroprzekaźnikiem glutaminianu, dając jednak odmienne efekty wyciszające układ nerwowy. Uważa się także, że jest ona odpowiedzialna za zmniejszenie produkcji kwasu GABA (więcej o tym kwasie tutaj -> klik) oraz stabilizowanie poziomu takich hormonów, jak dopamina i serotonina, sprzyjające subiektywnemu odczuwaniu przyjemności.

L-teanina pobudza emitowanie mózgowych fal alfa odpowiedzialnych za uczucia spokoju, relaksu i poprawę pamięci. Dzięki dostarczaniu tej substancji, albo poprzez systematyczne picie zielonej herbaty lub też za pośrednictwem odpowiednich suplementów diety przyczynia się do wyciszenia organizmu, zwiększenia uczucia spokoju, stabilizacji poziomu stresu i eliminacji zmęczenia z nim związanego. Co prawda nie wpływa ona bezpośrednio na sen, ale pozwala się wyciszyć, a to z pewnością ułatwia zasypianie.

Zaletą L-teaniny jest jej długotrwałe działanie, a nie, jak w przypadku wielu innych substancji – tylko okresowe po wzięciu preparatu. Pozostawanie mózgu w tzw. stanie alfa sprzyja też pobudzaniu kreatywności, dzięki czemu zwiększa się wydajność pracy, zwłaszcza umysłowej. Poprawia się również zdolność przyswajania wiedzy, dlatego jest to substancja zalecana osobom pracującym umysłowo, uczącym się czy przygotowującym do ważnych egzaminów.

Plusem L-teaniny jest pogodzenie z jednej strony działania uspokajającego a z drugiej zwiększenia aktywności umysłowej, co zazwyczaj pozostaje ze sobą w sprzeczności. Środki uspokajające i relaksujące najczęściej przytępiają także zdolność myślenia.

Gdzie szukać L-teainy?

Najlepszym jej źródłem może być oczywiście zielona herbata. Sęk w tym, że trzeba umieć ją odpowiednio parzyć. Dobrym rozwiązaniem może być też sięgnięcie po specjalne suplementy. Jeden z nich dostępny jest np. tutaj. Sama go nie stosowałam, bo akurat jestem zwolenniczką picia zielonej herbaty. Ale jeśli nie lubicie jej smaku, gotowe preparaty są jak najbardziej polecane.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *


11 + = trzynaście