Wapń i magnez – sprzymierzeńcy snu

Prawidłowy i odpowiednio długi sen to podstawa dobrego samopoczucia i ogólnego zdrowia. Podczas snu organizm podlega procesom regeneracji, a spowolnione funkcje organiczne sprawiają, że zużyta w ciągu dnia na aktywność fizyczną i umysłową energia zostaje odbudowana. Z tego powodu konieczne jest zadbanie o to, aby spać odpowiednio długo. Jedną z przyczyn, które mogą zaburzać proces snu i przyczyniać się albo do problemów z zasypianiem, albo do niespokojnych i przerywanych snów może być niedobór ważnych dla organizmu pierwiastków, jakimi są wapń i magnez.

 

Za prawidłowy i zdrowy sen odpowiada centralny układ nerwowy i to o niego trzeba zadbać w pierwszej kolejności. O wpływie magnezu na jego funkcjonowanie powszechnie wiadomo, o czym świadczy dość częste wspomaganie się tym pierwiastkiem w sytuacjach stresowych czy podczas intensywnej nauki, jednak nie każdy kojarzy z niedoborami magnezu również bezsenność. Sam pierwiastek odpowiada między innymi za metabolizm białek, cukrów i tłuszczy, których produkty rozpadu stanowią podstawę budowy komórek.

Jednym słowem dzięki magnezowi otrzymujemy niezbędną energię i materiał do regeneracji tkanek. W energię zaopatrywane są również komórki mózgowe, a nawet niewielki niedobór sprawia, że pojawiają się stany rozdrażnienia i niepokoju, które nie sprzyjają spokojnemu wypoczynkowi i zasypianiu.

Magnez dla prawidłowego funkcjonowania potrzebuje partnerów, jakimi są wapń i witaminy B1 oraz B6. Dwa pierwiastki w duecie poza innymi funkcjami poprawiają również przewodzenie impulsów nerwowych. O znaczeniu magnezu dla naszego organizmu może świadczyć fakt, że występuje on w reakcjach z ponad 300 różnymi enzymami stanowiąc impuls do ich działania. Niedobory sprzyjają powstawaniu niekorzystnych reakcji nerwowych, jak nadpobudliwość psychoruchowa, nerwice, lęki, stan ciągłego pobudzenia, poprzez zwiększone wydzielanie dopaminy i noadrenaliny. Pierwiastek ten między innymi blokuje ich wydzielanie działając na układ nerwowy w sposób wyciszający.

Z kolei wapń przyczynia się do prawidłowego przebiegu wielu procesów biochemicznych, w tym również w obrębie układu nerwowego. Dla magnezu stanowi rodzaj przeciwwagi i oba pierwiastki są o wiele lepiej wchłaniane w duecie niż samodzielnie.

Prawidłowe proporcje to 600 mg wapnia i 200 mg magnezu dziennie, najlepiej przyjmowanego przed snem.

Gdzie szukać tych pierwiastków?

Podstawą jest oczywiście dobrze zbilansowana dieta. Dobrze, jeśli bogata jest w nabiał, orzechy, płatki owsiane, warzywa (brokuły, ziemniaki), owoce (kiwi, pomarańcze, ananasy), ryby.

Jednak dla osób, które mają poważniejsze problemy z zasypianiem, lepszą opcją będą specjalnie opracowane preparaty na sen. Przykładowo – Somesta, poza walerianą, L-tryptofanem czy melatoniną, zawiera właśnie magnez, witaminę B6 oraz niacynę i witaminę C.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *


59 − = pięćdziesiąt osiem