Bezsenność – fakty i mity

Na temat bezsenności pojawiło się już wiele teorii, częściowo naukowych, popartych badaniami i obserwacjami, a w części pochodzących z ogólnych przekonań, jakie są zazwyczaj przekazywane z ust do ust pomiędzy sąsiadami, przyjaciółmi, członkami rodziny. Wiele takich „prawd” rodzi się w Internecie, kiedy na prywatnym blogu ktoś zamieszcza swoją własną teorię, a ta bezkrytycznie czytana urasta do roli dowodu naukowego. Na temat bezsenności istnieje wiele przekonań, z których tylko część pozostaje faktem.

  • Tabletki nie są idealnym sposobem na bezsenność. Wprawdzie pozwalają szybciej zasnąć, ale wpływają też na jakość snu. Jest on mniej komfortowy i nie wpływa tak regenerująco na organizm jak sen naturalny.
  • Drzemka w ciągu dnia nie pozwala zasnąć w nocy. Nie ma to ze sobą żadnego związku i jest uzależnione od rodzaju organizmu. Drzemkę ucinają sobie osoby, które cechuje nasilona dwufazowość snu. Wiele z nich jest w stanie przejawiać aktywność zaledwie przez 6-8 godzin dziennie. Krótki sen w ciągu dnia pozwala na regenerację i nabranie energii na kolejne popołudniowe godziny.
  • Można się wyspać w ciągu 4-5 godzin. Nie jest to prawdą, ponieważ podczas snu ludzki organizm regeneruje się, a do przebiegu tych procesów potrzebny jest określony czas. Porównywalnie przypomina to reakcję chemiczną lub proces produkcji w cyklu zamkniętym, którego nie można przerwać przed czasem, bowiem produkt będzie niepełnowartościowy. Do pełnej regeneracji potrzeba 6-7 godzin.
  • Na bezsenność wpływa stres. Z pewnością jest to prawdą, ponieważ w sytuacjach podniecenia, zdenerwowania czy stresu organizm produkuje hormony noadrenalinę i dopaminę, które są odpowiedzialne za pobudzenie mózgu do czuwania i nie sprzyjają zasypianiu.
  • Na bezsenność pomaga chodzenie spać o tej samej porze. Nie jest to prawdą. Osoby cierpiące na bezsenność, jeśli nie odczuwają potrzeby spania to kładąc się do łóżka będą jeszcze bardziej podnosić poziom swoich emocji opóźniając zaśnięcie. Najlepszą zasadą jest spanie wtedy, kiedy chce się spać i tak długo, jak organizm tego potrzebuje.
  • Warunki panujące w sypialni sprzyjają zasypianiu. Jest to ewidentna prawda. Każdy dodatkowy bodziec, jak latarnia za oknem, muzyka zza ściany czy za wysoka temperatura mogą powodować rozpraszanie.

A Wy znacie jeszcze jakieś mity, związane z bezsennością albo ze snem w ogóle?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *


78 − siedemdziesiąt cztery =