Bezsenność w ciąży – to normalne?

Okres ciąży zazwyczaj wiąże się z wieloma różnych reakcjami organizmu, które dla osoby niebędącej w tym stanie są niepożądane i budzą spory niepokój. Jednak z uwagi na zupełnie nowe warunki, z jakimi musi zmierzyć się organizm przyszłej mamy wiele nietypowych objawów uważa się za standardowe. Z drugiej strony nie można też bagatelizować wszystkiego, co odbiega od normy zrzucając to na stan brzemienny.

 

Wiele dolegliwości może się przecież okazać problemem grożącym powikłaniami i nieprawidłowym rozwojem malucha.

Jak w takim razie traktować bezsenność?

Na taką przypadłość narzeka wiele kobiet w trzecim trymestrze ciąży i chociaż nie szkodzi ona bezpośrednio dziecku, to brak snu u mamy zmniejsza jej wydolność, a co się z tym wiąże nie zapewnia też odpowiednich warunków do rozwoju maluchowi. Chodzi tu przede wszystkim o utratę apetytu, mniejszą aktywność ruchową czy brak skłonności do dobrego nastroju, dlatego warto z tym objawem walczyć.

Na bezsenność w ciąży wpływają czynniki fizyczne i psychiczne

Do tych pierwszych zwłaszcza w miesiącach zaawansowanych zaliczają się takie dolegliwości, jak bóle kręgosłupa, brak możliwości znalezienia odpowiedniej pozycji w łóżku, spowodowany wielkim i ciężkim brzuchem, a także trudności z przewracaniem się na drugi bok, kiedy pozycja okaże się niekomfortowa, parcie na pęcherz, skurcze łydek w nocy czy wiele indywidualnych dolegliwości właściwych dla konkretnej osoby.

Z kolei do głównych czynników psychicznych zalicza się lek przed zbliżającym porodem, a we wcześniejszych okresach obawy przed niewłaściwym postępowaniem czy podekscytowanie świadomością posiadania dziecka i związaną z tym gonitwę myśli. Wypoczynek mamy i dziecka jest w tym okresie bardzo ważny.

Dlatego, pomimo że aż 70-90% kobiet w tym okresie skarży się na bezsenność, warto powalczyć o niego poprzez odpowiednie zasady odżywiania, jedzenie bogatych w tryptofan produktów nabiałowych, zastąpienie herbaty rumiankiem, melisą lub lawendą, wywietrzenie sypialni, kąpiel relaksującą przed snem i miękkie poduszki, które pomogą znaleźć najlepszą pozycję. Dobrym wsparciem mogą się okazać rozluźniające ćwiczenia oddechowe przed snem. W przypadku ciąży raczej nie są zalecane żadne środki ułatwiające zasypianie (zresztą tak jak większość różnych preparatów). Dlatego wyłącznie metody naturalne wchodzą wyłącznie w grę.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *


− 3 = dwa