Melatonina na sen – opinie, dawkowanie oraz skutki uboczne

Funkcjonowanie zegara biologicznego człowieka łatwo rozregulować – wystarczy jedna zarwana noc, sen do południa i już pojawiają się problemy z zaśnięciem o rozsądnej godzinie. Zdrowy sen jest podstawą efektywnego funkcjonowania i pracy w ciągu dnia, dlatego warto zadbać o rytm swojego snu. Pomocą może być dostępna w aptekach melatonina.

Melatonina to hormon, wytwarzany przede wszystkim przez szyszynkę, którego wytwarzanie uzależnione jest od pory dnia – powstaje w zależności od natężenia światła. Nie bez kozery mówi się, że melatonina to złoty środek na zdrowy sen, ponieważ reguluje ona fazy snu w nocy i aktywności za dnia.

Melatonina na sen – usuwanie zaburzeń

Melatonina w formie środków farmakologicznych zalecana jest głównie osobom pracującym w trybie zmianowym oraz po przemieszczeniu się w obszar innej niż dotychczasowa strefa czasowa. Organizm człowieka nie jest w stanie sam przystosować się do nowych warunków i wtedy należy wesprzeć go odpowiednią dawką melatoniny – zapewni ona spokojne zasypianie o regularnych godzinach i sprawi, że osoba rzadziej lub w ogóle nie będzie budzić się w ciągu nocy. Melatonina zalecana jest także osobom po czterdziestym roku życia, badania dowiodły bowiem, że organizm takich osób wytwarza mniej tego hormonu, co negatywnie wpływa na zdolność zasypiania. Zaburzenia snu negatywnie wpływają na zdolność do pracy, zarówno intelektualnej jak fizycznej, a także samopoczucie i stosunek do drugiej osoby. Dlatego warto zadbać o zdrowy sen, którego gwarantem jest właśnie melatonina.

Możemy także wprost sięgnąć po suplementy zawierające melatoninę, bo to hormon koordynujący pracę zegara biologicznego. U współczesnego człowieka, który nie potrafi radzić sobie ze stresem, właśnie tego hormonu może być za mało, co prowadzi do przedłużającej się bezsenności. Czasowe podawanie melatoniny pomaga przewrócić równowagę.

Szczególnie dobrze organizm reaguje na połączenie L-tryptofanu i melatoniny takie jak w Melatolin Plus – nie bez powodu to jeden z najskuteczniejszych preparatów >>> czytaj więcej o Melatolin Plus.

Melatonina a inne środki nasenne

Na rynku dostępne jest wiele rodzajów środków ułatwiających zasypianie. Melatonina w odróżnieniu do nich działa w sposób całkowicie naturalny, ponieważ ma na celu uzupełnić niedobór substancji, którą organizm powinien wydzielać samodzielnie. W przeciwieństwie do innych substancji nasennych melatonina ma za zadanie sprawić, by sen stał się naturalny – aby osoba stosująca go zasypiała i budziła się o regularnych porach, a sen nie był przerywany niepokojącym przebudzeniem. Klasyczne preparaty nasenne mają natomiast za zadanie „uśpić” człowieka w dowolnie wybranym przez niego momencie, co nie sprzyja regulowaniu zegara biologicznemu, ale przeciwnie – zachwianiu rytmu dobowego. Melatonina jest najbardziej naturalnym środkiem na zdrowy sen, ponieważ nie zawiera w sobie substancji obcych organizmowi człowieka. Nie wywołuje zmęczenia i otępienia, ale pozwala cieszyć się spokojnym snem w nocy i pełną aktywnością oraz doskonałym nastrojem za dnia – to zdrowy sposób na zdrowy sen.

Melisa

To stare zioło działa uspokajająco. Stosuje się je w leczeniu bezsenności, depresji i nerwic. Kłopot z nim jest taki, że działa tylko na część populacji. Z moich własnych obserwacji wynika, że niektóre osoby zasypiają po nim bardzo szybko mimo wcześniejszego zdenerwowania, a na inne zupełnie nie działa.

Tauryna z magnezem

O tym patencie przeczytałam u znanego trenera Charlesa Poliquina. Działanie uspokajające magnezu jest powszechnie znane. Dlatego należy go przyjmować na noc. Jednak aminokwas siarkowy tauryna, jest zazwyczaj opisywany jako stymulator. Tymczasem okazuje się, że w połączeniu z magnezem działa niemal tak samo jak środek usypiający. Możecie mi wierzyć, że efekt jest zaskakujący. Sama w ramach eksperymentu dodałam do tej mieszanki jeszcze potas, co wzmacnia działanie. Śpi się bardzo mocno i budzi w o wiele lepszym nastroju.

L-tryptofan

Suplementacja tym aminokwasem zdobywa sobie coraz większą popularność. Niezaprzeczalnie nie jest to placebo. Faktycznie jego podaż normuje nastrój oraz pozwala wyregulować rytm dobowy, co w wprost przekłada się na regularny sen.
Tryptofan może pomóc w walce z bezsennością, jak również depresją czy zaburzeniami koncentracji. Jest neurotransmiterem pobudzającym wydzielanie melatoniny i serotoniny. Działa więc odwrotnie do skutków wywoływanych przez silny stres i odwraca negatywne wpływy napięcia psychicznego.

Dlaczego warto stosować melatoninę? Skutki bezsenności

Bezsenność to problem, który dotyka wielu osób i niekorzystnie wpływa na komfort życia, począwszy od obowiązków zawodowych po typowe codzienne zajęcia. Każdy, kto choć raz zmagał się z poważnymi zaburzeniami snu, doskonale zdaje sobie sprawę, że jest to problem bardzo złożony. Może wynikać z wielu różnych przyczyn. Ponadto bezsenność sama warunkować inne choroby czy wywoływać konsekwencje o charakterze pozamedycznym. Skutki potrafią być bardziej uciążliwe i trudniejsze do wyeliminowania niż sam brak zdrowego snu.

Do najczęściej spotykanych można zaliczyć:

Osłabienie odporności – sen to okres, kiedy organizm regeneruje się i oczyszcza. Aby proces nastąpił w pełni potrzeba 6-7 godzin snu. Jego brak uniemożliwia pełnią regenerację komórek i przywrócenie sił witalnych. Osłabiony organizm jest bardziej podatny na infekcje.

• Choroby somatyczne – pojawiają się w wyniku braku odpoczynku i wspomnianej regeneracji organizmu. Reagować mogą wszystkie organy, w tym również układ pokarmowy z żołądkiem na czele, oddechowy czy nerwowy poprzez pojawiające się bóle neurologiczne karku, szyi, głowy.

• Podatność na stres – za odruchy naturalne, jakimi są lęki, silne przeżywanie stresu a także depresje i psychozy odpowiadają te same mechanizmy chemiczne, które warunkują prawidłowy sen. Jego brak to zazwyczaj zaburzenie gospodarki hormonalnej w obszarze układu nerwowego, a więc również pobudzenie wydzielania substancji stresogennych. Dzięki temu przy dłuższej bezsenności psychika coraz bardziej zagłębia się od poziomu nieuzasadnionych obaw po psychotyczne stany lękowe.

• Koncentracja – jej obniżenie w wyniku braku snu powoduje znacznie bardziej ograniczone funkcjonowanie i czas reakcji, dlatego bezsenność może być przyczyną nieefektywnej pracy czy większego ryzyka wypadków.

• Uzależnienia – osoby stale cierpiące na bezsenność sięgają po różne środki pozwalające ją wyeliminować, dlatego często bez zastanowienia popadają w lekomanię lub poważne uzależnienie od środków narkotycznych.

Kontakty społeczne – bezsenność sprawia, że osoba cierpiąca na nią staje się apatyczna, mniej skłonna do rozmowy, zabawy czy śmiechu, dlatego nie jest ona dobrym towarzyszem. Cierpią na tym jej kontakty społeczne, a co się z tym wiąże wzrasta też psychiczne poczucie wyobcowania.

• Sytuacja ekonomiczna – niższa koncentracja, mniejsza wydajność pracy, gorsze wyniki, a także konieczność częstego korzystania ze zwolnień lekarskich sprawia, że osoby chorujące na bezsenność nie awansują, nie są nagradzane i wyróżniane w pracy, a to posiada też odzwierciedlenie w ich statusie majątkowym.

Są to skutki bezsenności, a zarazem powody, dla których warto zwalczać zaburzenia snu. Pomóc mogą oczywiście mocne środki nasenne, ale ja – jako doświadczona walcząca z kłopotami ze snem – polecam preparaty naturalne.

Inne sposoby na bezsenność

Człowiek powinien spać dziennie i wszelkie zaburzenia w tym zakresie odbijają się na jego życiu. Zdrowiu, pracy i samopoczuciu. Nierzadko mogą mieć bardzo negatywny wpływ na relacje z najbliższymi.
W takim wypadku potrzebujemy czegoś co zadziała od razu, a nie za rok czy pięć miesięcy. Jeśli chodzi o bezsenność, to możliwości nie ma tak wiele. Mam zamiar przedstawić tu tylko te naprawdę skuteczne i sprawdzone.

Na wstępie odrzucamy wszystkie bzdury w stylu szklanka mleka przed snem. Na korzyść tego sposobu przemawia tylko wyłącznie długoletnie powtarzanie go najpierw w wersji plotki wioskowej, a potem sieciowej, czyli „ciocia dobra rada” pisze w internecie.
Chcesz dobrze spać nie pij mleka przed snem. Znajdująca się w nim laktoza zaburzy Twój rytm dobowy poprzez blokowanie wydzielania niektórych hormonów przy jednoczesnym pobudzeniu insuliny. Natomiast nigdy nie chodź głodny do łóżka. To kolejna bzdura. Organizm w nocy odbudowuje tkanki do czego potrzebuje białka. Jeśli nie zjesz go na godzinę przed pójściem spać, to nie będziesz dobrze spał. Każdy kto twierdzi, że nie powinno się jeść po godzinie 18.00 jest wrogiem Twoim i Twojego snu. Jest – ujmując rzecz bez ogródek – fizjologicznym analfabetą.

Dopuszczalne, ale nieskuteczne

Do pewnego stopnia ma sens rada sugerująca, by nie leżeć w łóżku. Gdy sen nie przychodzi wstań i zacznij coś robić. Na przykład czytać książkę. W dobie postępującego analfabetyzmu wtórnego nie jest to takie głupie. Z drugiej strony z czasem wyrobimy sobie nowy nawy i będziemy zasypiać coraz później. Więc to wyspać nam się nie pomoże. Trzeba inaczej.

Jeśli nic nie pomaga radzę najpierw wypróbować tabletki na sen bez recepty (najlepsze recenzuję tutaj).

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

× seven = thirty five