Bezsenność – choroba, na którą cierpią miliony

Kluczem do udanego leczenia chorób jest poznanie ich przyczyn, a gwarancją udanego leczenia wcale nie musi być farmakoterapia. Poznaj czynniki wywołujące bezsenność i postaraj się je wyeliminować.

Temu służyć ma ten blog – walce z paskudną chorobą, która na pozór nie objawia się niczym szczególnym – to jedynie problemy z zasypianiem, które jednak dla wielu z nas stają się prawdziwą zmorą prześladującą nas nie tylko nocą. Bezsenność utrudnia nam funkcjonowanie również w ciągu dnia.

Czym tak naprawdę jest bezsenność?

Wiele osób śpiąc wcale się nie wysypia i to też może być symptom bezsenności. Jeśli sen przebiega nieprawidłowo, tj. w jego trakcie da się zaobserwować jakieś zaburzenia również mówimy o chorobie. Bezsenność jest definiowana jako problem z zaśnięciem, ale też może charakteryzować się niemożnością utrzymania snu i niemożnością wejścia w którąś z jego faz, tymczasem dla prawidłowego funkcjonowania wszystkie te fazy są nam niezbędne. Taki stan rzeczy diagnozowany jest jako choroba wtedy, gdy trwa przez trzy noce w tygodniu i utrzymuje się dłużej niż miesiąc.

Czas na zdrowy sen

W czasie snu ludzki organizm regeneruje się i gromadzi siły na kolejny dzień. Osoby niewyspane, cierpiące na bezsenność, funkcjonują gorzej, a ich organizmy zaczynają dysfunkcjonować. W skrajnych przypadkach dochodzi nawet do pojawienia się halucynacji, psychozy i zaburzeń w funkcjonowaniu podstawowych organów. Zdrowy sen jest nam więc niezbędny.
Składa się on z dwóch faz występujących naprzemiennie kilkukrotnie w trakcie naszego odpoczynku.

Jako pierwsza pojawia się faza NREM (non-rapid eye movement) czyli tzw. sen głęboki, w którym nota bene również wyróżnia się trzy stadia. Faza ta trwa około stu minut, po czym przechodzi w fazę REM (rapid eye movement), trwającą około piętnastu minut – w tej fazie pojawiają się sny.

Nadmierne skrócenie lub niemożność wejścia w którąkolwiek z faz snu wskazuje na bezsenność.

Jak długo powinniśmy spać?

Normą jest sześć do ośmiu godzin dziennie, choć czas snu jest oczywiście kwestią indywidualną. Może zdarzyć się i tak, że ktoś potrzebuje więcej, a ktoś inny mniej snu niż wynosi przeciętna. Powinniśmy przede wszystkim poznać nasze potrzeby i na ich podstawie umieć ocenić to, czy się wysypiamy, czy też śpimy za mało.
Optymalny czas snu niezbędnego każdemu z nas jest wielkością optymalną, która zapewnia nam prawidłową, pełną regenerację i prawidłowe funkcjonowanie w ciągu dnia.

Zanim sięgniesz po leki

Bezsenność jest problemem uciążliwym i powszechnym, o jej ‚popularności’ (a raczej częstości występowania) świadczy fakt, że koncerny farmaceutyczne i firmy produkujące suplementy zarzucają nas coraz to nowymi specyfikami ułatwiającymi zasypianie i zdrowe spanie (przynajmniej teoretycznie). Niemniej jednak leczenie bezsenności powinniśmy tak czy inaczej zacząć od lekarza, przy czym ważne jest to, by był to lekarz świadomy problemu. Bo choć faktem jest, że suplementy i ogólnodostępne środki na sen sprzedawane są w pewnym stopniu dzięki reklamom i promocji, ale sprzyja im też niewiedza lekarzy i bagatelizowanie przez nich tego powszechnego problemu.

W kolejnych postach opowiem o bezsenności nieco więcej, oprócz tego skupię się na higienie życia i higienie snu – bo one wywierają przemożny wpływ na jakość naszego snu.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *


osiem × = czterdzieści osiem